Wednesday, August 8, 2012

Sejarah Perkembangan sastera




PENGENALAN

DEFINISI KESUSASTERAAN

Pelbagai definisi yang diberikan untuk mendapatkan makna yang sesuai kepada perkataan ‘kesusasteraan’. Hashim Awang menyatakan erti kesusasteraan sebagai ciptaan seni yang disampaikan melalui bahasa.Untuk mengekalkan makna kesusasteraan, maksud perkataan itu diberi berdasarkan etimologi. Etimologi bermakna kajian asal usul bahasa. Kesusasteraan berasal daripada cantuman kata ‘su’ dan ‘sastra’ dalam bahasa Sanskrit. Kemudian diberi apitan ‘ke...an’ untuk membentuk kata nama. Makna-maknanya adalah seperti yang berikut:

Su = baik, indah, cantik, seni dan berguna.

Sastra = karya ( lisan/bertulis) atau buku.

Susastra = karya yang indah dan berguna.

Kesusasteraan = semua bentuk karya bernilai seni dan berguna

Berdasarkan daripada huraian-huraian tersebut, dapatlah dinyatakan bahawa kesusasteraan merupakan kesemua hasil seni yang disampaikan melalui bahasa dan ia ditujukan kepada khalayak. Khalayak bermaksud pembaca bagi karya yang bertulis atau penonton drama. Oleh sebab itu, istilah Kesusasteraan Melayu merujuk kepada karya-karya kesusasteraan yang ditulis dalam bahasa Melayu.





Pengenalan tokoh Dato` Dr Usman Awang

Tidak dapat dinafikan bahawa di Malaysia kita ini terdapat terlalu ramai tokoh sastera. Karya-karya mereka memang tidak asing lagi kepada rakyat Malaysia sehingga sekarang ini.Jasa dan hasil mereka dalam perkembangan sastera memang tidak dapat dinafikan lagi. Antaranya ialah seperti Raja Ali Haji, Abdullah Munsyi, Syed Syeikh Al-Hadi, Abdul Rahim Kajai, Shahnon Ahmad, Arena Wati, S. Othman Kelantan, A. Samad Said, Usman Awang, Abdullah Hussein dan Keris Mas. Tokoh-tokoh di atas telah banyak mewarnai perkembangan kesusateraan tanah Melayu sebagaimana yang pernah dinyatakan oleh Ramli Isin : 2004, antara lainnya beliau menyatakan “…Dunia sastera terhutang budi dengan sumbangan besar tokoh-tokoh yang telah menyumbangkan bitara kreatif dan jagat kecendikiaan mereka dalam dunia kesusateraan Melayu. Sumbangan mereka cukup besar dan terpahat dalam lipatan sejarah dunia sastera”.

Untuk perkembangan dengan lebih jelas tentang sumbangan tokoh-tokoh kesusateraan Melayu ini, maka di sini dibawa seorang tokoh yang tidak asing lagi dan tersohor di alam kesusateraan Melayu kita masa kini iaitu Allahyarham Dato’ Dr.Usman Awang.





Biodata Usman Awang

Segah namanya Dato` Dr Usman Awang bukanlah satu nama asing dalam dunia kesusasteraan negara. Usman bin Awang lebih dikenali dengan nama penanya Tongkat Warrant telah diputerakan di Kampung Tanjung Lembu, Kuala Sedili, Kota Tinggi, Johor pada tanggal12 Julai 1929. Beliau diberi nama Wan Osman Wan Awang tetapi menukar namanya ke Usman Awang. Ibunya bernama Halimah, telah meninggal dunia sewaktu beliau kecil lagi. Beliau membesar dalam suasana kampong. Ayahnya berkerja seorang nelayan. Apabila musim tenkujuh dia akan mencari menjual rotan untuk menyara keluarga.Usman melalui alam kemiskinan semasa alam kanak-kanaknya yang menyebabkan beliau hanya mampu belajar setakat darjah enam sahaja.



Pendidikan yang diterima oleh Usman Awang hanya setakat sekolah Melayu sahaja. Situasi dan keluarganya yang miskin tidak membolehkan beliau untuk meneruskan pendidikannya. Beliau disekolahkan di Kuala Sedili (1936), Mersing (1937), dan Bandar Maharani Muar (1940) hingga lulus darjah VI. Beliau pernah menjadi petani, buruh paksa, polis, pembaca pruf, pemberita dan pengarang. Walau bagaimanapun, Usman Awang mempunyai minat membaca yang sangat tinggi. Sebagai pengarang yang produktif, Usman menerima pelbagai anugerah dan pengiktirafan. Beliau dinobatkan sebagai penerima anugerah Pejuang Sastera (1976), penerima SEA Write Award (1982), penerima Ijazah Kehormat Doktor Persuratan dari Universiti Malaya (1983); dan penerima anugerah Sastera Negara (1983). Penerima Anugerah Sastera Negara (1983) ini memiliki beberapa nama pena seperti Adi Jaya, Amir, Atma Jiwa, Pengarang Muda, Rose Murni dan U.A.



Usman Awang memulakan kerjaya sebagai seorang anak tani di Segamat. Tidak lama kemudian beliau menjadi buruh paksa Jepun selama 6 bulan di Singapura. Beliau berjaya melepaskan diri dan pulang ke Segamat. Usman Awang pernah menjadi ‘budak pejabat’ di Pejabat Taliair Segamat. Kemudian beliau memasuki Botai iaitu pasukan polis Jepun, tetapi selepas beberapa minggu menjalani latihan, pihak Jepun menyerah kalah.

Usman Awang menjadi anggota polis bila Inggeris kembali memerintah semula pada tahun 1946. Beliau menjalani latihan di Johor Bahru sebelum menjalankan tugasnya di Melaka.

Pada tahun 1951, beliau berhenti dan berhijrah ke Singapura dan bekerja sebagai pembaca pruf dengan Melayu Raya selama enam bulan, kemudian menjadi pemberita. Sesudah itu bekerja di Mingguan Melayu sebagai sidang pengarang.



MELANGKAH KE DUNIA PERSURATAN DAN KESUSASTERAAN MELAYU

Pada tahun 1952, Usman Awang ditawarkan bekerja dengan Utusan Melayu, mula-mula sebagai sidang pengarang akhbar Utusan Kanak-kanak, kemudian diangkat menjadi pengarang akhbar Utusan Zaman dan majalah Mastika. Selepas Tanah Melayu mencapai kemerdekaan, Utusan Melayu berpindah ke Kuala Lumpur, dan Usman Awang turut serta dengan memegang jawatan yang sama. Akibat peristiwa pemogokan Utusan Melayu dalam tahun 1961 Usman berhenti dari Utusan Melayu dan terpaksa menganggur buat beberapa waktu.

Kelembutan dan kemurnian bahasa yang digunakan menjadi wadah beliau untuk menjentik alam fikir dan perasaan masyarakat Melayu agar bangun dan menentang sebarang bentuk penjajahan, baik yang berupa lahiriah mahupun rohaniah. Kemiskinan yang dialami waktu kecil dan kepincangan yang diamati sejak era penjajahan British sehinggalah pendudukan Jepun memberi kesan yang mendalam kepadanya. Usman Awang menggunakan deria pengamatan terhadap liku-liku kesengsaraan yang dialami orang Melayu untuk mencapai hidup bahagia di tanah air sendiri. Penelitian dan pengalaman yang dilalui mendorong beliau untuk menyedarkan masyarakat khususnya bangsa Melayu agar bangkit dan memajukan diri sendiri baik dari aspek ekonomi, politik dan sosial.



Kesungguhan Usman Awang menyedarkan bangsa Melayu agar tidak lupa jati diri setelah mengecap nikmat kemerdekaan tanah air jelas menjelma dalam puisi “Tanah Melayu”. Puisi tersebut menyarankan rakyat Tanah Melayu supaya bersatu dalam membina negara bangsa yang kukuh dan tidak terus dibayangi kuasa asing yang tidak pun memikirkan nasib dan masa depan mereka.



Tahun 1962, Usman Awang telah diterima bekerja dengan Penerbitan Federal. Setahun kemudian beliau telah berkhidmat pula dengan Dewan Bahasa dan Pustaka, mula-mula sebagai sidang pengarang Dewan Bahasa,dan kemudian pengarang Dewan Masyarakat, Dewan Sastera, dan Dewan Budaya. Jawatan beliau di Dewan Bahasa dan Pustaka ialah sebagai Pegawai Penyelidik Kanan, Bahagian Pembinaan, dan Pengembangan Sastera. Jawatan terakhir beliau dengan Dewan Bahasa ialah Ketua Bahagian Penyelidik Kanan, Bahagian Pembinaan, dan Pengembangan Sastera mulai Mei 1982 ini sehingga Jawatan ini disandang sehingga beliau bersara pada bulan Julai 1985. Selepas bersara dari Dewan Bahasa Dan Pustaka, Usman Awang bergiat cergas dalam beberapa pertubuhan masyarakat. Antaranya ialah Persatuan Persahabatan Malaysia-Cina. Sementara itu dalam tahun 1991, beliau di lantik sebagai Ahli Jemaah Kolej Selatan. Perlantikan ini di sifatkan oleh beliau sebagai pemangkin ke arah meningkatkan hubungan antara kaum dalam proses pembentukan satu bangsa Malaysia. Jawatan ini di pegang hingga tahun 2001. Selain itu beliau dilantik sebagai Penasihat Sastera Maybank mulai 1991 hingga 2001.

Demi menghargai jasa dan sumbangan beliau yang amat banyak dalam bidang sastera, Usman Awang telah dianugerahi gelaran kebesaran Dato’ Paduka Mahkota Perak oleh DYMM Sultan Azlan Shah yang membawa gelaran Dato’ pada tahun 1991.



Pada tanggal 29 November 2001, pada bulan Ramadhan, beliau meninggal dunia setelah lama menghidap penyakit jantung. Beliau ketika itu berusia 72 tahun



2.0 LATAR BELAKANG KEHIDUPAN DAN PENDIDIKAN

Setelah hampir sedekad Allahyarham Dato’ Dr. Usman Awang pergi meninggalkan kita, namun dari lembaran karya-karya agung yang dinukilkan, kehadirannya tetap dirasai.. Dato' Usman Awang (12 Julai 1929 - 29 November 2001) adalah seorang Sasterawan Negara Malaysia yang dikurniakan gelaran tersebut pada tahun 1983. Terkenal dengan nama penanya Tongkat Warrant, beliau adalah seorang penyair dan ahli drama yang prolifik ketika hayatnya. Usman Awang juga dikenali dengan nama Adi Jaya, Amir, Atma Jiwa, Manis, Pengarang Muda, Rose Murni, Setiabudi, U.A., Zaini dan mungkin lain-lain.

Berita Perdana RTM 1 malam 29 November menyebut Usman seorang yang cenderung kepada gerakan kiri dalam perjuangan seni dan politik beliau. Persahabatannya dengan Dr Syed Husin Ali, bagaimana pemimpin gerakan pelajar berlindung di rumahnya ketika kecoh Rusuhan Baling, dan antara yang menjadi lagenda ialah himpunan puisi Telok Gong yang beliau kelolakan bagi membela nasib petani dan mengkritik kerajaan Selangor dalam tahun 60 an. Malah ramai yang tahu Usman antara yang di belakang Mogok Utusan bagi membantah campur tangan kuasa dalam media.

Terlalu banyak sudah orang menyebut kehebatan beliau dalam dunia penulisan. Tak cukup kertas dan dakwat untuk dinukilkan kesenimanan beliau ini. Semua orang ada kenangan dengan Dato Usman. Banyak atau sedikit, semuanya penuh bahagia, semuanya manis. Begitulah Usman yang ikhlas dalam dunianya. Maka bersemadilah seorang pembela kemanusiaan yang paling diraikan. Usman rasa saya, adalah Sasterawan Negara yang paling dikenali oleh masyarakat bukan Melayu. Puisi-puisi bertema kemanusiaannya menyeberang batasan etnik, batasan agama

Dalam tahun 1991, beliau telah di anugerahi Darjah Kebesaran Dato’ Paduka oleh Sultan Perak Darul Ridzuan yang membawa gelaran Dato’.Dato' Usman Awang, penyairyang berjiwa rakyat meninggal pada 29 November 2001 pada bulan Ramadan. Jenazah beliau dikebumikan di tanah perkuburan Bukit Kiara Taman Tun Dr Ismail, Kuala Lumpur di mana bersemadinya dua Sasterawan Negara, Keris Mas dan kini Tongkat Warrant. Penulis-penulis yang mengenali beliau turut hadir, antara lain Dr Anwar Ridhwan, Sutung Umar RS, Dato A. Samad Said, Dato Baha Zain, Dato Shanmugalinggam dan Profesor Muhammad Haji Salleh.





Sumbangan Usman Awang

Usman Awang mula mencipta namanya dalam dunia persuratan Melayu Moden dengan menulis sajak. Sajak-sajaknya sentiasa segar, kukuh serta akrab dengan akar budi Melayu dan perikemanusiaan. Beberapa buah sajaknya menjadi bahan yang amat menarik. Bukan sahaja di kalangan masyarakat terbanyak yang cintakan puisinya tetapi menjadi mainan bibir di kalangan anak-anak sekolah pada waktu itu dalam sebarang upacara mendeklamasi sajak. Antara sajaknya yang cukup popular adalah “Pak Utih”, “Ke Makam Bonda”, “Nasib Buruh”, “Bunga Popi”, “Gadis Di Kuburan”, dan “Salam Benua”.

Usman Awang terkenal sebagai penyair yang kaya dengan puisi-puisi romantis. Beliau masyhur dengan bahasa yang indah, lembut dan menyenangkan. Keunggulan Usman Awang sebagai pencetus semangat kebangsaan dan pejuang kemerdekaan lewat karyanya jarang diketahui, khususnya oleh angkatan sasterawan muda. Sedangkan, usaha menjejaki sejarah kehidupan Usman Awang akan menemukan khalayak dengan liku-liku perjuangan serta semangat cinta negara yang besar dan mekar di dalam dirinya.



Keindahan, kelembutan dan kemurnian bahasa yang digunakan menjadi wadah beliau untuk menjentik alam fikir dan perasaan masyarakat Melayu agar bangun dan menentang sebarang bentuk penjajahan, baik yang berupa lahiriah mahupun rohaniah. Kemiskinan yang dialami waktu kecil dan kepincangan yang diamati sejak era penjajahan British sehinggalah pendudukan Jepun memberi kesan yang mendalam kepadanya. Usman Awang menggunakan deria pengamatan terhadap liku-liku kesengsaraan yang dialami orang Melayu untuk mencapai hidup bahagia di tanah air sendiri.

Penelitian dan pengalaman yang dilalui mendorong beliau untuk menyedarkan masyarakat khususnya bangsa Melayu agar bangkit dan memajukan diri sendiri baik dari aspek ekonomi, politik dan sosial. Kesungguhan Usman Awang menyedarkan bangsa Melayu agar tidak lupa jati diri setelah mengecap nikmat kemerdekaan tanah air jelas menjelma dalam puisi “Tanah Melayu”.



Usman Awang pernah diundang melawat keluar negara seperti Amerika Syarikat, Indonesia, Filipina, China dan Rusia, sebagai salah seorang penyair terkenal dari Malaysia. Beberapa buah karyanya telah diterjemahkan ke dalam bahasa Inggeris, China, Jepun, Korea, Peranchis, Thai, Czechkoslovakia, Danish, Tamil, Itali, Rusia dan lain-lain. Beliau di anggap sebagai seorang yang berjiwa besar dalam bidang sastera yang tidak jemu-jemu memperkayakan budaya negara. Sepanjang lawatan keluar negara telah banyak menyemarakkan idea dan krativiti dalam menghasilkan bahan karyanya.

Beliau telah dilantik sebagai salah seorang anggota Panel Hadiah Karya Sastera. Beliau juga telah dianugerahkan gelaran “Pejuang Sastera” oleh Perdana Menteri pada 29 Mei 1976. Mulai tahun 1979, kerana ketokohan, pengalaman dan dedikasinya, beliau dilantik menjadi setiausaha kepada Panel Anugerah Sastera, sebuah badan kehormat yang tertinggi di tanah air.

Usman adalah di antara penyair Melayu yang berhasil mengekalkan semangat dan harmoni pantun di dalam sajak-sajaknya. Dengan menggunakan kata-kata biasa dalam penulisannya, beliau pintar menjalin kata-kata itu hingga menjadi begitu indah dan berkesan tanpa melemahkan makna yang hendak disampaikan. Inilah di antara keistimewaan yang ada pada Usman Awang.

Ketokohan Usman Awang menonjolkan kerana perwatakan peribadinya yang lemah lembut dan mesra, dan simpatinya terhadap golongan bawahan yang miskin dan manusia yang malang. Usman adalah seorang seniman yang berjiwa rakyat. Dalam tahun 1982 Usman Awang telah dipilih menerima SEA Write Award. Pada 11 Ogos 1983 Usman dianugerahkan pula Ijazah Doktor Kehormat (Persuratan) oleh Universiti Malaya. Usman Awang juga adalah penerima Anugerah Sastera Negara bagi tahun 1983. Akhbar Berita Harian telah menganugerahi Usman Awang Zamalah Sastera dalam tahun 1985 iaitu untuk kategori Penulis Terkenal (Veteran). Anugerah ini bertujuan mengadakan kemudahan berkarya dan memberikan sumbangan kepada perkembangan kesusasteraan tanah air. Dalam tahun 1995 beliau diberi Anugerah Penyair Johor.



Antara karya-karya tersohor beliau adalah :-

Novel : Tulang2 Berserakan

Cerpen : Untuk Malaya Merdeka, Turunnya Sebuah Bendera, Kami Yang Terlibat dan lain-lain.

Drama : Muzika Uda dan Dara, Degup Jantung, Malam Kemerdekaan, Tamu Di Bukit Kenny, Matinya Seorang Pahlawan – Jebat, Serunai Malam dan lain-lain.

Sajak : Pak Utih, Ke Makam Bonda, Salam Benua, Gadis Di Kuburan, Kekasih, Bunga Popi dan lain-lain.

Dalam kegiatan dan organisasi penulis tanahair, sumbangan dan penyertaan Usman Awang amat dirasakan. Beliau banyak terlibat secara aktif dalam banyak aktiviti penulis. Bukan saja hidupnya sebagai pencipta karya yang asli dan halus tetapi juga sebagai penggerak yang berani memberi inspirasi dan semangat kepada ramai penulis muda. Sejak tahun 1950-an beliau merupakan salah seorang pengasas Ikatan Persuratan Melayu Melaka (IPM), Setiausaha ASAS 50 di Singapura dan Ketua PENA yang pertama (1962-1965). Beliau juga adalah salah seorang yang mengambil daya inisiatif untuk mengadakan Hari Puisi, Cempaka Berbunga, Malam Gema Puisi dan Gentar Rasa di Panggung Anniversary, Manifestasi Dua Seni dan banyak lagi aktiviti lain. Kumpulan Puisi “Keranda 152” dan “Telok Gong” juga adalah daya usaha Usman Awang bersama penyair lain.

Ketokohan Usman Awang dalam Melayu Moden, khususnya sajak dan drama, amat banyak diperkatakan. Maka itu nama Usman Awang paling terkenal kepada semua pengkaji dan peminat sastera melayu di pelbagai peringkat dan golongan, di dalam atau luar negara. Kejayaannya mempertahankan dirinya sebagai seorang penyair dan budayawan yang terus kreatif memberikan rasa keteguhan terhadap tradisi baru sastera melayu. Beliau adalah seorang penyair yang tidak pernah luntur dan dapat menyesuaikan diri dalam pelbagai zaman dan situasi.

Dato' Usman Awang merupakan seorang penulis yang berani melontarkan idea dan menyatakan sikap dalam hal-hal besar yang menimpa negara. Baginya, seseorang hanya layak digelar penulis sejati apabila seseorang penulis itu berani menyatakan sikap . Kalau tak berani tak payah jadi penulis. Antara lain, Dato Usman pernah berkata “Saya menentang prejudis terhadap bahasa Melayu ini. Saya hampa kerana pemimpin negara sendiri yang tidak percaya kepada kemampuan bahasa kebangsaan.”



Karya-karya tersohor Dato`Dr Usman Awang

Nama Usman Awang telah tercipta dalam dunia persuratan Melayu moden dengan penulisan sajak. Sajak-sajaknya sentiasa mekar segar, kukuh serta akrab dengan akar budi Melayu dan perikemanusiaan. Sajak-sajaknya sentiasa bermain dalam ingatan dan sering kali diperdengarkan di majlis-majlis rasmi. Keistimewaan yang ada dalam sajaknya yang menarik minat pendengar, ia acap kali menjadi pilihan anak-anak sekolah juga masyarakat awam dalam sebarang upacara mendeklamasi sajak.

Antara sajak-sajak beliau yang cukup tersohor ialah Pak Utih, Ke Makam Bonda, Nasib Buruh, Bunga Popi, Gadis Di Kuburan, dan Salam Benua. Manakala novel penulisannya yang masyhur sehingga kini ialah Tulang-tulang Berserakan. Begitu juga dengan cerpennya yang hebat seperti Untuk Malaya Merdeka, Turunnya Sebuah Bendera, Kami Yang Terlibat dan sebagainya. Di samping itu, drama beliau yang bertajuk Muzika Uda dan Dara, Degup Jantung, Malam Kemerdekaan, Tamu Di Bukit Kenny, Matinya Seorang Pahlawan Jebat, Serunai Malam turut dipentaskan.Di antara karya agung Sasterawan Negara Allahyarham Dato’ Usman Awang ini adalah sebuah drama muzikal yang pada zahirnya drama ini adalah sebuah kisah cinta antara dua sejoli bernama Uda dan Dara.Idea awalnya daripada sebuah sajak yang beliau tulis pada 1956 bertajuk ‘Gadis Di Kuburan’. Kemudian diolah menjadi sebuah cerpen bertajuk ‘Uda dan Dara’. Pada 1972 cerpen itu dijadikan sebuah drama untuk persembahan TV dan seterusnya dipentaskan sebagai ‘Muzika Uda dan Dara’ , musikal pertama di Malaysia, 1972.



Sajak Uda dan Dara

Uda dan Dara

Bertemu wajah rasa

Burung-burung menyanyikannya

Gunung-gunung sungai sawah padi melindungi

Melindungi kasih sayang agung dan murni.

Uda dan Dara

Bersumpah keramat cinta

Kering lautan runtuh langit

Terbelah gunung gugur matahari

Berdua bersama berdua sehidup semati.

Uda dan Dara

Bersanding tak berpelamin

Berijabkabul malam bening

Pohon-pohon mewali laut malam saksi

Malam bersatu kiamatlah alam dua hati.





Sajak Guru Oh Guru. Dicipta oleh Dato` Usman Awang pada tahun 1979.

Berburu ke padang datar

Dapat rusa belang kaki

Berguru kepala ajar

Ibarat bunga kembang tak jadi

(dedikasi kepada Hari Guru dan guruku tercinta)

Dialah pemberi paling setia

Tiap akar ilmu miliknya

Pelita dan lampu segala

Untuk manusia sebelum jadi dewasa.

Dialah ibu dialah bapa juga sahabat

Alur kesetiaan mengalirkan nasihat

Pemimpin yang ditauliahkan segala umat

Seribu tahun katanya menjadi hikmat.

Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa

Jika hari ini seorang Raja menaiki takhta

Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara

Jika hari ini seorang ulama yang mulia

Jika hari ini seorang peguam menang bicara

Jika hari ini seorang penulis terkemuka

Jika hari ini siapa sahaja menjadi dewasa;

Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa

Dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca.

Di mana-mana dia berdiri di muka muridnya

Di sebuah sekolah mewah di Ibu Kota

Di bangunan tua sekolah Hulu Terengganu

Dia adalah guru mewakili seribu buku;

Semakin terpencil duduknya di ceruk desa

Semakin bererti tugasnya kepada negara.

Jadilah apa pun pada akhir kehidupanmu, guruku

Budi yang diapungkan di dulangi ilmu

Panggilan keramat "cikgu" kekal terpahat

Menjadi kenangan ke akhir hayat.





Hasil penulisan

Berikut adalah antara hasil-hasil penulisan beliau dan kajian tentangnya :

• Enslaved souls : jiwa hamba : Institut Terjemahan Negara Malaysia, 2009.

• Turunnya sebuah bendera : UA Enterprise, 2007.

• Kami yang terlibat : DBP, 2006.

• Tulang-tulang berserakan : UA Enterprise, 2006.

• Sasterawan negara Usman Awang / Zurinah Hassan.: DBP, 2006.

• Usman Awang dalam esei dan kritikan/ penyelenggara Halilah Haji Khalid : DBP, 2004

• Yang bernama cinta memuatkan puisi "Kekasih" : Utusan Publications & Distributors,

• Koleksi terpilih sasterawan negara Usman Awang / penyelenggara Dinsman: DBP.

• Puisi-puisi pilihan (Edisi pelajar) : DBP, 1994.



Dalam bidang penulisan beliau lebih terkenal dengan lebih 200 puisi dan drama. Antara judul sajak yang sinonim dengan Usman Awang ialah

• Bunga Popi

• Gadis Kecil

• Ke Makam Bonda

• Kekasih

• Kurang Ajar

• Pak Utih

• Suara Dari Pusara

Dramanya yang terkenal ialah:

• Matinya Seorang Pahlawan

• Tamu Bukit Kenny

• Serunai Malam

• Malam Kemerdekaan

Drama muzikalnya ialah "Uda dan Dara". Hanya ada satu novel karya Usman Awang iaitu "Tulang-tulang Berserakan" (terjemahan ke dalam bahasa Rusia oleh Alla Rozhanskaya dengan judul "Tam Gde Ikh Nastigka Pulya" - Di sana mereka kena peluru - Moscow, 1984)



Puisi-puisi lain beliau telah dibukukan dalam antologi-antologi berikut :



• Gelombang, Kuala Lumpur: Oxford University Press, 1961, 96 hlm. Diterbitkan semula oleh Dewan Bahasa dan Pustaka, 1979.

• Puisi Baru Melayu 1942- 1960 (antologi bersama), Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 1961, 266 hlm.

• Duri dan Api, Melaka: Penerbitan Abbas Bandung, 1966, 95 hlm.

• Himpunan Sajak (antologi bersama), Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 1969, 139 hlm.

• Sajak-sajak Melayu Baru/ Moden Malay Verse 1946-1961 (dwibahasa) (antologi bersama), Kuala Lumpur: Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd, 1969 (cetakan keempat), 135 hlm, (cetakan pertama 1963).

• Suara Tujuh (antologi bersama), Kuala Lumpur: Penerbitan Setia murni, 1969, 74 hlm ,GAPENA,1975, 57 hlm.

• Titian Zaman (Peny. Bersama Ismail Ahmad), Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka 1979, 168 hlm.

• Puisi-puisi Nusantara (antologi bersama), Kuala Lumpur, Dewan Bahasa dan Pustaka, 1979,168 hlm.

• Tinta Pena (antologi bersama), Kuala Lumpur: PENA, 1981, 631 hlm.

• Salam Benua: Greetings to the Continent (dwibahasa), Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 1982, 95 hlm.

• Bunga Gerimis (antologi bersama), Petaling Jaya: Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd, 1986, 132 hlm.

Terjemahan ke dalam bahasa Rusia





Kulit buku Tulang-Tulang Berserakan dalam bahasa Rusia (1981)

• Usman Awang. Kami Yang Terlibat. Penterjemah B. Parnickel. - in: Vostochny Almanakh (Almanak Timur), Vip. 5. Moscow: Goslitizdat, 1962, hlm. 259-267

• Usman Awang. Bidak-Bidak; Sebuah Coretan; Kenangan Jauh. - in: U Obochini Shosse. Rasskazi Sovremennih Malayskih Pisatelei (Di Tepi Jalan. Cerpen Penulis Melayu Moden). Penusun dan penterjemah B. B. Parnickel. Moscow: Vostochnaya Literatura, 1963.

• Usman Awang. Budi. Penterjemah B. B. Parnickel - in: Dobroe Delo. Rasskazi Pisatelei Malayzii i Singapura (Budi. Cerita Pendek Penulis Malaysia dan Singapura). Penyusun dan prakata B. B. Parnickel. Alma-Ata: Zhazushi, 1973.

• Usman Awang. Bidak-Bidak; Tugas; Matinya Seorang Perempuan. Penterjemah B. Panickel, T. Dorofeeva, V. Sigaev. - in: Sovremennaya Malayziyskaya Novella (Cerpen Malaysia Moden). Penyusun V. Sigaev, B. Parnickel. Prakata B. Parnikel. Moscow: Progress, 1977.









Mengabadikan nama Dato`Usman Awang

Demi menghargai jasa dan sumbangan beliau yang tidak terhingga dalam bidang kesusasteraan, pihak Kementerian Pelajaran Malaysia telah mengabdikan nama beliau yang gah tersohor kepada sebuah sekolah menengah di Taman Perling, Johor Bahru . Sekolah tersebut dinamakan dengan nama Sekolah Menengah Kebangsaan Dato` Usman Awang, semperna nama beliau.





Kesimpulan

Sumbangan dan karya Usman Awang dalam dunia persuratan Melayu moden, khususnya sajak dan drama amat banyak dan tidak perlu dipersoalkan lagi. Maka, oleh yang demikian itu nama Usman Awang paling terkenal kepada semua pengkaji dan peminat sastera Melayu di pelbagai peringkat dan golongan. Ketokohan Usman Awang juga menonjol kerana perwatakan peribadinya yang lemah lembut dan mesra, dan simpatinya terhadap golongan bawahan yang miskin dan manusia yang malang sehingga kadang-kadang Usman ditaksirkan sebagai seorang seniman yang berjiwa rakyat dan berfaham sosialis.Kejayaannya mempertahankan dirinya sebagai seorang penyair dan budayawan yang terus kreatif memberikan rasa keteguhan terhadap tradisi baharu sastera kita.



Dalam sejarah kepengarangannya, Allahyarham berkarya bukan hanya di atas nama kaum Melayu semata-mata tetapi juga merentas sempadan etnik dan sistem kepercayaan. Allahyarham berkarya atas nama kemanusiaan serta kesejagatan.Persoalan besar yang sentiasa diutarakan oleh Allahyarham ialah, bagaimana pengarang menjadi lidah masyarakat dalam menyuarakan hak, rasa, pandangan dan kepentingan mereka kepada kelompok yang berkuasa.

Bagaimanapun, Allahyarham tidak meletakkan ‘perjuangan’ masyarakat bawahan dalam wacana konflik. Sebaliknya, ia disampaikan melalui ketajaman pena dan kehalusan kata. Sebagai pembaca, kita jangan mengharapkan pemikiran Allahyarham diterapkan dalam karya-karya berbau penentangan dan kekerasan. Sebaliknya, keadilan dituntut melalui kejernihan akal rasional. Mengikuti perkembangan karya-karya Allahyarham, terutama puisi-puisinya, menyebabkan kita berasa tersentuh dengan sinis dan tegurannya . Kita seharusnya perlu berterima kasih kerana Allahyarham memberikan kita rasa untuk berfikir bahawa kita harus menjadi Melayu yang kenal peribadi sendiri. Sememangnya Allahyarham adalah sebutir intan berjiwa sastera di dalam sejarah kesusasteraan tanah air yang sukar dicari ganti.



Oleh itu, karya-karya Allahyarham setia mendukung semangat persahabatan sebagaimana jiwa kemelayuan itu sendiri. Melayu menikam tanpa menumpahkan darah, Melayu menikam dalam kelembutan kata-kata dan kepetahan bermain bahasa. Allahyarham merupakan permata intelektual Melayu yang lahir atas semangat kesedaran untuk memperjuangkan masa depan dan jati diri bangsanya. Kata-kata dalam puisinya adalah lambang kepesatan kesusasteraan Melayu sejati sehingga kini.Sehingga ke hari ini, setelah enam tahun pemergiannya, perjuangan dan idealismenya dalam memartabatkan bahasa, kesusasteraan dan kemanusiaan sentiasa hidup dan mekar mewangi dan akan terus dikenang sepanjang zaman. Begitu juga ketajaman pena dan kehalusan bahasa beliau tidak pernah mati mengikuti jasadnya malahan terus berkembang dan terus berkembang.



No comments: