rancangan tahunan tahun 5
RANCANGAN TAHUNAN
KEMAHIRAN HIDUP SEKOLAH RENDAH
TAHUN 5
MINGGU
|
BIDANG/UNIT/TAJUK PEMBELAJARAN
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
CADANGAN AKTIVITI PEMBELAJARAN
|
1
|
Bidang Pembelajaran:
1. Reka Bentuk dan Teknologi.
1.2 Kreativiti dan raka cipta
b. kajian reka bentuk dan
kefungsian produk. `( 3 m)
IV. Membuka dan
memasang kit model.
|
Aras 1
|
Alatan tangan yang digunakan seperti gandin plastik, tukul kecil dan set pemutar skru kecil.
Membaca dan memahami manual
Menyimpan kit model secara tersusun dan selamat.
Cth: Kit model robot, jentolak,kereta,motosikal,dan kereta kabel.
|
2
| |
Aras 2
| |
3
|
Thaipusan
|
Aras
|
Cth: Robot berkaki 6, kereta kawalan jauh
Kajian reka bentuk dari aspek bahan, warna,binaan dan keupayaan.
|
MINGGU
|
BIDANG/UNIT/TAJUK
PEMBELAJARAN
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
CADANGAN AKTIVITI
|
4
|
C. Penyelesaian masalah ( 3 m)
1. Pencetusan dan penjanaan
idea kreatif melalui projek
eksperimental
|
Aras 1
|
Contoh projek eksperimental:
- Menarik bata dengan tisu
- Membuat jambatan menggunakan straw
minuman yang boleh menampung beban
-Menjatuhkan telur tanpa pecah pada ketinggian
tertentu.
|
5
|
II. Menterjemah idea kepada
bentuk 3D
tahun baru cina
|
Aras 1
| |
6
|
III. Membina dan
mempersembahkan projek
eksperimental.
IV. Membina dan mempersembahkan projek
|
Aras 1
Aras 1
* Membuat persembahan hasil binaan secara lisan.
|
Projek eksperimental boleh juga merujuk kepada pengalaman murid pelajar seperti menaikkan laying-layang.
Projek eksperimental menggunakan bahan yang mudah diperolehi.
Murid mencatat idea-idea baru dari persembahan
|
MINGGU
|
BIDANG/UNIT/TAJUK
PEMBELAJARAN
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
CADANGAN AKTIVITI
|
7
|
e. Pendokumentasian
( 1 m)
|
Aras 1
|
Menyimpan maklumat dalam buku idea
|
8
|
1.3 Reka Bentuk dan
Penghasilan Projek ( 5 m)
b. Mereka bentuk dan
menghasilkan projek
berasakan logam dan bahan
kitar semula.
|
Aras 1
|
Lukisan projek dan langkah kerja disediakan dengan jelas dalam kad kerja.
|
9
|
Mesyuarat panitia ke 2
Ujian selaras 1
| ||
10
| |
|
Penerangan nama dan fungsi alatan tangan yang berkaitan.
Contoh bahan kitar semula logam tin aluminium, zink dan wayar.
|
11
|
Cuti pertengahan penggal 1
| ||
12
| |
|
Membuat projek berpandukan kad kerja yang disediakan
Tunjuk cara memaku dan memasang skru
|
13
| |
|
Cadangan bahan kemasa seperti cat sembur dan pelekat bergambar
Contoh projek : Bekas serbaguna
Penyangkut serbaguna
|
MINGGU
|
BIDANG/UNIT/TAJUK
PEMBELAJARAN
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
CADANGAN AKTIVITI PEMBELAJARAN
|
14
| |
Aras 2
|
Perbincangan atau sumbangan tentang cara perlupusan sisa yang betul.
Penerangan penggunaan
bahan kitar semula adalah bertujuan untuk mengelakkan pembaziran,
mengurangkan kos, mesra alam, dan mengekalkan sumber alam.
Perbincangan tentang factor kesihatan dan keselamatan semasa memilih bahan dan membina projek.
|
15
|
1.4 Elektrik dan elektronik
( 4 m)
b. Penghasilan projek
elektronik
|
Aras 1
|
Komponen yang digunakan adalah seperti LED, perintang tetap, perintang boleh laras, dan motor arus terus
|
16
| |
| |
17
| |
Aras 2
|
Bahan tambahan yang digunakan ialah bongkah penyambung
Catatan: LED 1 dan LED 2 boleh digantikan dengan motor arus terus.
|
18
| |
Menguji litar projek dan membuat
pembaikian
|
Memerhati kecerahan LED atau kelajuan pusingan motor yang dihubungkaitkan dengan perintang boleh laras
Prnggunaan alatan tangan yang betul dan selamat perlu diberi perhatian.
|
MINGGU
|
BIDANG/UNIT/TAJUK
PEMBELAJARAN
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
CADANGAN AKTIVITI PEMBELAJARAN
|
19
|
1.5 Baik pulih Penyenggaraan
( 1 m)
b. penyenggaraan bahagian
bangunan
|
Aras 1
|
Contoh bahagian yang perlu di senggaraialah seperti engsel pintudan kerangka tingkap.
Bahan pembersih yang terlibat seperti kertas las, bulu keluli, berus dawai, dan minyak.
Cara menyimpan baki bahan pembersih perlu diberi tekanan.
|
20
|
1.6 Jahitan ( 2 m)
a. Membaiki pakaian
wesak
|
Aras 1
|
Guru
mengenalkan alat dan bahan jahitan jarum tangan (no.7-9),gunting
fabrik saiz (saiz 20 cm), benang (no. 40/50), penetas jahitan jarum
peniti dan pta ukur.Bahan dan alatan jahitan disediakan oleh guru
Guru menerangkan kegunaan alatan jahitan
Mata jahitan asas boleh digunakan untuk membaiki pakaian.
Mata jahitan asas seperti jahitan jelujur halus,jahit kia,jahit sembat dan jahit lilit.
Tunjuka
cara menjahit mata jahitan asas Murid menjahit contoh mata jahitan
asas pada perca fabrik. Guru boleh menggunakan carta jahitan asas
sebagai panduan.
- Kancing digunakan untuk merapatkan belah pada
pakaian dan dijahit pada dua lapisan fabrik
- Guru mengenalkan jenis kancing seperti butang,
cangkuk dan palang.
- Mata jahitan untuk menjahit kancing seperti jahit lilit
kemas,dan jahit lubang butang. Mempamerkan contoh
mata jahitan untuk menjahit kancing.
- Tunjuk cara menjahit butang ,cangkuk dan palang yang
tertanggal.
|
MINGGU
|
BIDANG/UNIT/TAJUK
PEMBELAJARAN
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
CADANGAN AKTIVITI PEMBELAJARAN
|
21
22 -23
24
|
Peperiksaan setengah tahun
Cuti pertengahan tahun
|
Aras 2
|
- Cantuman dua atau lebih kepingan fabrik
yang dijahit dengan jahitan tangan atau mesin
- Terdapat di bahagaian rusuk,bahu dan tepi seluar atau
kain sarung. Murid mengenal pasti kelim yang meretas
- Memilih mata jahitan yang sesuai untuk
membaiki kelim. Mempamerkan contoh
mata jahitan untuk membaiki kelim
- Tunjuk cara menjahit kelim pada rusuk, bahu, tepi
seluar atau sarung menggunakan mata jahitan jelujur
halus atau jahit kia. Murid menjahit kelim
- Penyudah tepi yang dibuat untuk mengemas tepi lurus
atau tepi melengkung pada pakaian atau artikel.
- Kelepet biasanya terdapat di hujung kaki seluar,hujung
lengan, bawah blaus dan tepi artikel.
- Murid memilih mata jahitan yang sesuai untuk
membaiki kelepet yang meretas. Mempamerkan contoh
jahitan seperti silang pangkah dan sembat susup.
- Tunjuk cara menjahit kelepet yang meretas
menggunakan mata jahitan silang pangkah dan sembat
susup. Murid menjahit kelepet yang meretas.
|
MINGGU
|
BIDANG/UNIT/TAJUK
PEMBELAJARAN
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
CADANGAN AKTIVITI PEMBELAJARAN
|
25
|
1.8 Ikan hiasan ( 8 m)
a. Pengenalan
|
Aras 1
|
Menyebut dan melabelkan bahagian luar ikan hiasan
Mempamerkan beberapa sepsis ikan hiasan menggunakan gambar foto atau spesimen sebenar
Spesis yang mudah
didapati ialah Guppy, Swordtail, Discus, Angerfish, Tiger Barb,Molly,
Gourami, Ikan Pelaga, Cichlid, Oscar, Kaloi, Kelisa, Belida, Tetra,
Mas dan Koi Kap.
|
26
| |
Aras 2
Aras 3
|
Ikan
hiasan ialah ikan yang dipeliharadalam bekas atau kolam utnuk
mengindahkan ruang ,memberi ketenangan dan menghayati alam akuatik
Ciri istimewa pada iakan
hiasan ialah pada warna, sisik,saiz,pergerakan,bentuk
badan,sirip,cara makan,jantina dan cara pembiakan.
|
27
|
b. Penyediaan bekas
pelanjaran bulan panitia kh
|
Aras 1
|
Faktor pemilihan ikan hisan untuk dipelihara:
- Kesesuain bekas
- Habitat dan sifat ikan
- Mudah dipelihara
- Boleh bercampur dengan ikan jenis lain
(Untuk pemilhan campuran)
- Tahan terhadap perubahan mutu air
- Tahan terhadap serangan penyakit
Teknik memasukkan ikan hiasan ke dalam bekas / logam
- Letakkan beg ikan hiasan ke dalam akuarium/kolam selama 20 hingga 30 minit.
- Masukkan sedikit air akuarium/kolam ke dalam beg plastik.
- Biarkan ikan keluar bersama air daripada beg plastik.
|
MINGGU
|
BIDANG/UNIT/TAJUK
PEMBELAJARAN
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
CADANGAN AKTIVITI PEMBELAJARAN
|
28
| |
Aras 2
|
Pemilihan aksesori bergantung kepada sepsis ikah yang dipelihara. Aksesori akuarium asas ialah pam dan penapis
Aksesori tambahan : batu,pasir,tumbuhan akuatik,kayu buruk,poster,model,dan lampu akuarium.
|
29
| |
|
Panduan menyedia dan menghias akurium:
- Letakkan akuarium di lokasi pilihan,pastikan ada
pendawaian elektrik dan bekalan air
- Membersih dan bilas bahan hiasan seperti kayu ,pasir
dan batu.
- Letakkan arang diaktifkan dan gegelang bio di dasar akuarium
- Masukkan batu, pasir dan kayu buruk.
- Tanamkan tumbuhan akuatik/tiruan.
- Masukkan penapis dalaman dan lekatkan pada dinding tangki akuarium.
- Masukkan air yang telah dinyah klorinkan ke dalam akuarium
- Hidupkan penapisan dlaman dan nyalakan lampu.
- Masukkan ikan
|
30
|
c. Pengurusan
|
Aras 1
|
Mempamerkan contoh makanan ikan hiasan. Jenis makanan ikan
hiasan yang terdapat dipasaran ialah makanan hidup(plankton, rumpair,
Moina, Artemia, Udang gantung, Ikan peacock, larva, serangga & cacing.
Makanan kering (kepingan/emping,pallet,tablet) dan makanan ramuan khas( mengikut jenis ikan).
Ikan hiasan diberi makan 3 kali sehari (pagi,tengahari ,lewat petang) dengan kadar yang disyorkan.
|
MINGGU
|
BIDANG/UNIT/TAJUK
PEMBELAJARAN
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
CADANGAN AKTIVITI PEMBELAJARAN
|
31
| |
|
Mengukur kualiti air seperti nilai pH, Amonia, Oksigen terlarut dan karbon dioksida
Pelbagaikan jenis makanan, elakkan memberi makanan yang berlebihan dan tercemar.
Mengasingkan ikan yang berpenyakit dan mengamalkan langkah kebersihan.
Aktiviti pencegahan dan rawatan penyakit ikan seperti memasukkan garam atau larutan berubat.
Lihat lampiran-penyakit biasa ikan hiasan dan rawatan.
|
32
| |
Aras 2
|
Peralatan untuk bekalan karbn dioksida khusuh untuk penggunaan di dalam akuarium adalah seperti “
- Tangki silinder gas karbon dioksida
- Alat penyukat tekanan
- Alat mengawal pengeluaran karbon dioksida
Nota: Murid memelihara
ikan hiasan dalam kumpulan. Memadai dengan 2-3 kumpulan untuk satu
kelas. Menyediakan jadual kerja penjagaan dan penyenggaraan sepanjang
tahun untuk pelajar.
Panduan menternak Ikan hiasan boleh di dapati daripada Pusat Penyelidikan Perikanan Air Tawar , Jabatan Perikanan Malaysia.
|
33
|
2. Perniagaan & Keusahawanan
2.2 Merancang dan
menyediakan jualan (2 m)
a. Membuat rancangan jualan
|
Aras 1
|
Menetapkan cara menghasilkan barang
Membuat rancangan jualan dan jadual kerja
Cara menjual: Berjaja,bergerai, berkedai
Sediakan borang rancangan jualan
|
MINGGU
|
BIDANG/UNIT/TAJUK
PEMBELAJARAN
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
CADANGAN AKTIVITI PEMBELAJARAN
|
34
|
b. Menyediakan barang jualan
|
Aras 1
Aras 2
|
Membuat barang jualan
Cth: beg kertas, penanda buku, popia, rojak buah dan air
Minuman
Menghasilkan dan mengubahsuai barang
Cth: Pisang pisang goreng, roti sandwic
|
35
|
2.3 Memproses Jualan (2m)
a. Promosi melalui poster
|
Aras 1
|
Maklumat yang perlu ada dalam poster ialah barangan , tempat, tarikh , masa dan harga.
Ciri poster yang baik:
Reka bentuk yang menarik dan kreatif dari segi pemilihan perkataan , warna dan saiz huruf yang sesuai
|
36
| |
Aras 2
|
Membuat poster berpandukan barang yang dihasilkan dan tempat poster dipamerkan
|
37
|
2.4 mengurus Jualan (2m)
b. Mendapatkan pesanan
|
Aras 1
|
Aktiviti sumbangsaran cara mendapatkan pesanan
Cth: Cara mendapatkan pasaran melalui e-mel, borang pesanan, dan majalah perniagaan
|
38
|
Ujian selaras 2
| ||
39
MINGGU
|
BIDANG/UNIT/TAJUK
PEMBELAJARAN
|
Aras 2
HASIL PEMBELAJARAN
|
Cara mendapatkan pesanan hendaklah sesuai dengan barang , tempat, masa, dan kemudahan yang ada.
Mengambil bahagian dalam projek sebenar di sekolah seperti hari kantin dan sukan.
CADANGAN AKTIVITI PEMBELAJARAN
|
40
|
2.6 Mengurus Perbelanjaan diri
( 2 m)
a. Merekod pendapatan dan
perbelanjaan
|
Aras 1
|
Perbincangan mengenai sumber pendapatan
Sumber pendapatan boleh diperoleh daripada pemberian wang saku, mengambil upah, menjual barang terpakai, menghasil dan menjual barang, mengubahsuai dan menambah nilai serta menjual barang.
|
41
|
b. Merancang perbelanjaan
|
Aras 1
|
Membuat pilihan perbelanjaan
Membuat senarai belanjawan diri
Merekod dalam borang yang disediakan
Cara menabung: Menyimpan dalam tabung
Menyimpan dalam bank
Latihan mengisi borang simpanan bank.
|
42
|
Peperiksan akhir tahun
| | |
43
|
Pengurusan buku teks
| | |
No comments:
Post a Comment