Friday, December 7, 2012

xsaimen terakhir di OUM




Pengertian Teknik Simulasi

Simulasi berasal dari kata simulate yang artinya berpura-pura atau berbuat seakan-akan. Sebagai metode mengajar, simulasi dapat diartikan cara penyajian pengalaman belajar dengan menggunakan situasi tiruan untuk memahami tentang konsep, prinsip, atau keterampilan tertentu. Simulasi dapat diartikan sebagai meniru suatu sistem nyata yang kompleks yang penuh dengan sifat probabilistik, tanpa harus mengalami keadaan yang sesungguhnya .

Hal ini dapat dilakukan dengan membuat sebuah miniature yang representative dan valid denagn tujuan sampling dan survey statistik pada sistem nyata dapat dilakukan pada tiruan ini. Proses simulasi juga berhubungan dengan penyusunan tiruan sistem denagn menggunakan interaksi antar bilangan ramdom yang menuruti distribusi dari pola data tertentu. Sehingga diperlukan suatu distribusi tertentu untuk mensimulasikan suatu sistem. Model pembelajaran simulasi merupakan model pembelajaran yang membuat suatu peniruan terhadap sesuatu yang nyata, terhadap keadaan sekelilingnya (state of affaris) atau proses. Model pembelajaran ini dirancang untuk membantu siswa mengalami bermacam-macam proses dan kenyataan sosial dan untuk menguji reaksi mereka, serta untuk memperoleh konsep keterampilan pembuatan keputusan..

Berdasarkan dari sumber-sumber yang didapat dapat diambil suatu kesimpulan bahawa simulasi adalah tiruan dari dari suatu system untuk melakukan eksperimen pada komputer yang menggunakan model tertentu untuk menjelaskan perilaku bisnis atau ekonomi pada suatu periode tertentu. Dan dari beberap sumber mengenai definisi simulasi adalah sebagai berikut: (Banks (Banks 1998)). Simulasi adalah tiruan dari proses dunia nyata atau sistem. Simulasi menyangkut pembangkitan proses serta penga- matan dari proses untuk menarik kesimpulan dari sistem yang diwakili (Nailor (1966) dalam Rubinstein & Melamed (Melamed 1998)).Simulasi adalah tehnik numerik untuk melakukan eksperimen pada komputer, yang melibatkan jenis matematika dan model tertentu yang menjelaskan pri- laku bisnis atau ekonomi pada suatu periode waktu tertentu.



Kaedah simulasi.

Simulasi adalah suatu pengajaran yang sangat berkesan. Pengunaan kaedah simulasimembolehkan para guru mencapai objektif pembelajaran dari segi isi kandungan, konsep,kemahiran dan sikap. Kaedah simulasi ini juga boleh memperbaiki kesihatan mental dan memudahkan kreativiti. Simulasi ini adalah juga suatu situasi pembelajaran dalam keadaan yang terkawal dan sengaja diwujudkan sama dengan situasi yang sebenar.

Tujuannya ialah untuk menjalankan latihandemi untuk menyelesaikan masalah .Dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah, kaedah simulasi digunakanuntuk membolehkan para pelajar berlatih sendiri aktiviti lakonan dalam keadaan yang teratur dan terkawal dengan tujuan mengemukakan cara penyelesaian untuk satu-satu masalah yangditimbulkan, yang mana masalah-masalah yang ditimbukan itu melibatkan satu kajian yangrumit,masalah disiplin atau peristiwa-peristiwa yang berlaku di alam sekitar seperti di kedai, jalan raya, pasar, sekolah dan sebagainya.



Jenis-jenis simulasi.

Kaedah simulasi ini ada dua. Dua jenis ini lah yang biasa di gunakan dalam aktiviti pembelajaran di dalam bilik darjah. Dua jenis yang di maksudkan ialah sosiodrama dan main peranan.



Sosiodrama.

Sosiodrama adalah merupakan satu aktiviti lakonan yang menarik, ianya adalah berdasarkan sesuatu cerita yang menggambarkan sesuatu situasi atau isu berkonflik, mempunyai perwatakan yang menentang sosial. Oleh kerana sosiodrama adalah merupakan aktivitilakonan yang berdasarkan cerita yang lengap pada kebiasaannya skrip lakonan akan disediakan lebih awal agar ianya dapat di fahami, di baca, dan membuat persediaan oleh pelajar-pelajar yang dipilih untuk melakonkan ssuatu watak yang di berikan oleh guru



Main peranan.

Main peranan adalah merupakan satu lakonan yang sepontan yang melibatkan sekumpulan pelajar tanpa menggunakan sebarang skrip, ianya adalah merupakan lakonan yang berdasarkan kepada satu masalah yang timbul pda ketika itu. Biasanaya, di dalam aktivitimain peranan pelajar membayangkan situasi yang timbul dan kemudian mereka melakonkansitiasi yang di bayanngkan tadi dengan secara sepontan.Aktiviti main peranan ini bermula daripada suatu situasi yang direka dan ditimbulkan olehguru. Sebelum mengadakan aktiviti main peranan ini pada kebiasaannya keterangan yangringkas mengenai objektif lakonan dan watak-watak yang terlibat dalam situasi ini akandihuraikan oleh guru. Setelah menerangkan secara ringakas tadi baharulah guru memilihsesiapa yang berminat untuk melakonkan situasi tersebut. Oleh kerana aktiviti main perananini merupakan satu lakonan yang di lakukan secara spontan masa yang di berikan hendaklah pendek sahaja iaitu sekitar 5-7 minit sahaja. Setelah selesai penilaian hendaklah dibuat didalam bilik darjah.



Prinsip-prinsip menggunakan simulasi.

Jika hendak menggunakan kaedah simulasi ini di dalam bilik darjah dengan berkesan makaguru haruslah memahami dan mematuhi prinsip-prinsip berikut terlebih dahulu:

-1-Guru hendaklah merancang situasi yang bermasalah dan mewujudkannya secara bertulis atau lisan di dalam kelas.

2.Sebelum menjalankan aktiviti lakonan, peneranagan yang ringkas tentnag masalah, peranan watak-watak dan tempoh masa sesi simulasi hendaklah diberikan.

3-Pilih pelajar-pelajar yang telah mahir dalam peraturan sebagai pelakon. Ini akanmenjamin aktiviti lakonan dapat dijalankan dengan lancar.

4-Bagi sosiodrama, skrip lakonan hendaklah disediakan dan diedarkan kepada merekayang dipilih untuk terlebih dahulu.

5-Jika perlu, sediakan alatan seperti topeng-topeng untuk pelakon.

6-Semasa sesi simulasi, [astikan para pelajar yang lain menjadi penonton benar-benar menumpukan perhatian terhadap aktiviti lakonan itu

7-Selepas sesi simulasi, guru hendaklah meminta mereka memberi pandangan tentangcara penyelesaian masalah seperti yang ditunjukkan dalam lakonan.

8-Suatu rumusan harus dicapai melalui perbincangan di antara pelajar pada akhir waktu pelajaran



.Tujuan-tujuan simulasi.

Model pembelajaran ini diterapkan didalam dunia pendidikan dengan tujuan mengaktifkan kemampuan yang dianalogikan dengan situasi seakan-akan sebenar. Pendekatan simulasi dirancang agar mendekati kenyataan dimana gerakan yang dianggap kompleks sengaja diwujudkan, misalnya, dalam proses simulasi ini dilakukan dengan menggunakan simulator. Model pembelajaran simulasi bertujuan untuk:

1.Untuk menguasi kemahiran

Simulasi melatih bertutur secara spontan melalui aktivit lakonan. Ianya juga melatih murid kemahiran menyusun ayat dan menggunakansebutan yang tepat.



Untuk membina pemikiran secara analitis dan kritis

Semasa menjalankan aktivitilakonan, murid-murid harus berfikir dan menyusun ideanya secara teratur untuk menggambarkan cara penyelesaian yang di lakukan.

Untuk membina sikap positif

Memalui simulasi yang di lakonkan, konflik sosial itudapat diselesaikan. Sikap atau tingkah laku yang negatif akan dapat diubah dan sikaf yang positif akan dapat dibentuk dan dipupuk.



Untuk mengaitkan isi pelajaran dengan aspek afektif

Melalui aktiviti lakonan berdasarkan isi pelajaran pendidikan moral, murid-murid dapat menghayati nilai-nilaidan sikap orang lain.

-

Untuk membawa situasi yang sebenar ke dalam bilik darjah

: misalnya, untuk menjelaskan konsep µdrmokrasi¶ murid-murid boleh melakonkan sebagai pengundi- pengundi dalam situasi pilihanraya yang direka.

-

Untuk mempelbagai aktiviti pembelajaran

Teknik simulasi merupakan suatu teknik mengajar tambahan yang juga boleh membantu murid-murid mempertingkatkan penguasaankemahiran bahasa dengan berkesan

(1) melatih keterampilan tertentu baik bersifat profesional mahupun bagi kehidupan seharian

(2) memperoleh pemahaman tentang suatu konsep atau prinsip

(3) melatih memecahkan masalah

(4) meningkatkan keaktifan belajar

(5) memberikan motivasi belajar kepada murid

(6) melatih murid untuk mengadakan kerjasama dalam situasi kelompok

(7) menumbuhkan daya permikiran kreatif dan kritis di kalangan murid

(8) melatih murid untuk mengembangkan sikap toleransi.

















RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh : 24 April 2012

Masa : 7.45 ± 8.45 pagi(60 minit)

Tahun : 6 Bijaksana

Bilangan murid : 36 orang

Tema: Pertanian

Tajuk : Buah-buahan



Objektif : Pada akhir pembelajaran ini, murid dapat :

i. Memujuk dengan menggunakan ayat dan intonasi yang sesuai untukmendapatkan keyakinan dalam berurus niaga

ii. Memberi pendapat dan penilaian terhadap aktiviti simulasi yangdilaksanakan.

iii. Murid dapat mengenal pasti isi-isi penting daripada petikan kelebihanbuah-buahan, kemudian membuat peta minda.

Fokus Utama

1.6 Menyatakan sesuatu kemahuan semasa menjalankantransaksi dalam urusan harian untuk mendapatkan barangandan perkhidmatan.

Aras 3 (i) Memujuk dengan ayat dan intonasi yang sesuai untukmendapatkan keyakinan semasa berurusan.



Fokus sampingan

9.2 Mengenalpasti maklumat dan mencatat nota daripada bahanyang didengar dan dibaca.

Aras 1 (i) Membuat catatan ringkas daripada maklumat yang diperolah.



Sistem Bahasa :

kemahiran menulis, bertutur dan mendengar.Tatabahasa :

Pengisian kurikulum :

Mencintai buah-buahan tempatan

Kemahiran Bernilai Tambah

:i) Kemahiran Berfikir : Mengelaskan, menjana idea

ii) Kemahiran Belajar : Memberi maklumat

iii) Kecerdasan Pelbagai : Interpersonal, Intrapersonal, Kinestetik dan Emosi.



Pengetahuan sedia ada: Murid pernah merasai musim buah-buahan dikampung.



Bahan Bantu Mengajar :

1. LCD

2. Lirik lagu buah-buahan

3. Cakera padat multimedia lagu dan bunyian

4. Kad situasi

5. Borang pemarkahan simulasi

6. Petikan kelebihan buah-buahan

7. Borang pengumpulan maklumat



Isi pengajaran Aktiviti Catatan



Set induksi

(5 minit)

Lagu buah-buahan -murid diberi keratan lagu tema buah-buahan.

-guru memainkan lagu tema buah-buahan.

-murid menyanyi lagu tema bersama guru.

Tayangan lcd dan keratan lagu.



Langkah 1

(10 minit)

Melakonkan main peranan.

Murid diminta berpecah kepada 6 kumpulan yang ditentukan oleh guru.

- Guru memberi sekeping kad situasi kepada setiap murid yang berkaitan dengan urusniaga di pasar malam bagi setiap kumpulan beserta sehelai borang pemarkahan main peranan

Setiap kumpulan perlumembentangkan dan membuat simulasi urusniaga di pasar malam di hadapan kelas.

- Murid perlu menekankan sebutan dan intonasi yang betul untuk memujuk dan meyakinkan para pelanggan mereka.

- Simulasi diikuti dengan kumpulan seterusnya.





Langkah 2

(15 minit)

Menilai dan menkritik

-Setiap kumpulan perlu menilai hasil lakonansetiap kumpulan yang lain.

- Wakil setiap kumpulan yang menonton simulasi tersebut perlu membuat kritikan ke atas lakonan simulasi kumpulan-kumpulan lain

- Guru mengkritik dan

memperbetulkan sebutan dan intonasi murid yang salah.

-Borang pemarkahan perlu diisi dan dipenuhkan oleh murid dan dihantarkan kepada guru

- Guru membuat rumusan dan penilaian aktiviti tersebut.





Langkah 3

(15 minit)

Mengumpul maklumat

-murid diminta membentuk kumpulan semula.

-setiap kumpulan diberi petikan kad buah durian dan sekeping kad pengumpulan maklumat.

- Murid diminta mengeluarkan maklumat berdasarkan teks dan mengisinya ke dalam borang yang telah diedarkan.

- Murid diminta menukar borang maklumat dengan kumpulan sebelah untuk menyemak jawapan dengan jawapan yang guru berikan.





Langkah 4

(10 minit)

-guru berbincang jawapan yang betul dengan murid.

-borang dikembalikan kepada kumpulan untuk dibuat pembetulan.





Penutup

(5minit)

Refleksi oleh guru dan murid

-Murid diminta membuat kesimpulan berdasarkan pembelajaran hari ini.

- Guru menggalakkan murid untuk memilih buah-buahan tempatan.

- Guru membuatkesimpulan secarakeseluruhan.

- Murid-murid diminta menyanyikan lagu tema sekali lagi.

- Guru mengucapkan terima kasih.































.Kelebihan teknik pembelajaran simulasi di antaranya adalah:



Wina Sanjaya (2007) menyatakan bahawa terdapat beberapa kelebihan dan kelemahan dengan menggunakan simulasi sebagai metode mengajar Simulasi dapat dijadikan sebagai pengalaman sebenar kepada pelajar dalam menghadapi situasi yang sebenarnya kelak, baik dalam kehidupan keluarga, masyarakat, maupun menghadapi dunia kerja. Teknik simulasi ini akan memberi peluang kepada murid memikirkan cara penyelesaian secara spontan dalam situasi bermasalah yang diwujudkan oleh guru dan murid didalam kelas. Murid akan cuba untuk menyelesaikan masalah terebut dengan spontan . ini akan membuka minda murid untuk berfikir dan bertindak. Cara berfikir pelajar akan lebih agresif dan bercambah dengan positif.



Teknik simulasi ini juga akan dapat mengembangkan kreativi guru dan murid. Ini kerana melalui teknik simulasi ini murid diberi kesempatan untuk memainkan peranan sesuai dengan topik atau situasi yang diajar. Mereka akan dilatih untuk menghadapi situasi bermasalah yang sebenar. Murid akan cuba menyelesaikan masalah dengan lebih terancang dan sempurna. Ini akan menjadikan pemikiran pelajar akan lebih matang dalam menyelesaikan sebarang masalah.



Teknik simulasi dapat memupuk semangat keberanian dan keyakinan diri pelajar. Memperkaya pengetahuan, sikap, dan keterampilan yang diperlukan dalam menghadapi berbagai situasi ketika lakonan dijalankan. Simulasi dapat meningkatkan semangat pelajar untuk belajar dalam proses permbelajaran.



Teknik simulasi merupakan satu teknik pembelajaran yang menarik dan seronok, dan membawa kepada suasana pembelajaran yang berkesan. Dengan adanya teknik simulasi ini guru akan dapat mempelbagaikan teknik dan kaedah pembelajaran di dalam kelas. Murid dan guru akan lebih seronok dan objektif pembelajaran akan lebih mudah tercapai.



Murid-murid dapat dilatih berlakon dengan gaya yang betul. Walaupun teknik simulasi ini hanya melatih sebahagian kecil sahaja teknik berlakon, ianya ternyata member kesan yang besar terhadap mengasah bakat lakonan pelajar. Bakat- bakat baru akan dapat diasah melalui teknik ini di dalam kelas. Sebutan dan intonasi yang betul akan dapat diajar oleh guru semasa teknik ini dijalankan. Guru boleh memperbetulkan kesalahan sebutan dan intonasi supaya menjadi lebih baik semasa lakonan dijalankan. Begitu juga memek muka dan bahasa badan pelajar. Guru juga boleh mula mengasah bakat pelajar semasa teknik simulasi dijalankan didalam kelas. Ini akan memudahkan guru untuk mengasah bakat semulajadi murid dengan lebih berkesan dan murid yang berbakat boleh diketengahkan lagi.



Murid-murid dapat mempertingkatkan kemahiran lisan pertuturan mereka. Bakat semulajadi murid akan dapat dikesan semasa proses pembelajaran dilakukan. Murid akan lebih berani dan berkeyakinan untuk melontarkan idea masing masing. Apa yang terpendam akan dikeluarkan oleh murid secara tidak langsung semasa teknik simulasi dijalankan. Selain menggalakkan interaksi di antara guru dan murid,interaksi antara murid dan murid lain. Teknik ini juga memberi kesempatan kepada murid-murid untuk menghayati nilai-nilai moral yang baik, seterusnya mengubah sikap negatif dan membina sikap positif. Hubungan dengan kawan-kawan akan dapat dipereratkan lagi. Dengan menggunakan teknik simulasi, banyak situasi di luar bilik darjah dapat ditunjukkan dalam bilik darjah. Secara tidak langsung,bakat lakonan murid dapat diasah.



Teknik ini juga terbukti dapat mempereratkan hubungan silaturahim antara guru dan murid dan murid dengan murid. Ini kerana semasa teknik ini dijalankan mereka akan bekerjasama dengan baik untuk menberikan hasil yang terbaik. Hubungan akrab ini amat penting untuk pembangunan sahsiah pelajar dan seterusnya akan dapat membantu guru untuk mencapai objektif pembelajaran dengan mudah.

Dari segi pengalaman secara individu, teknik ini memberi peluang kepada murid untuk memikirkan cara penyelesaian secara spontan dalam situasi bermasalah yang diwujudkan.Membawa kepada suasana pembelajaran yang berkesan, seronok dan menarik.

Dari segi pengalaman dalam kumpulan, teknik simulasi pelajar dapat pengalaman sebenar dan dapat mengaplikasi dalam situasi tertentu yang berkaitan. Dapat meningkatkan daya kefahaman pelajar dan menjana pemikiran lebih kreatif.

Pelajar dapat mengalami dengan sendiri situasi tersebut. Malahan sebarang kemusykilan atau ketidak fahaman, pelajar dapat bertanya terus pada guru. Pelajar dapat aplikasikan sendiri di rumah. Bukan sekadar belajar di sekolah dan di atas buku semata-mata.

Berdasarkan literature review (buku dan jurnal) Menurut Tg.Zawawi,1997a , kemahiran mengira yang melibatkan daya pemikiran dan kreativiti yang tinggi ianya memerlukan kefahaman sesuatu konsep dengan tepat da menyeluruh.





Kelemahan Teknik Pembelajaran Simulasi



Kelemahan model pembelajaran ini, di antaranya adalah pengalaman yang diperoleh melalui simulasi tidak selalu tepat dan sesuai dengan keadaan sebenar. Ini kerana teknik yang digunakan didalam kelas hanya sekadar meniru keadaan sebenar sahaja. Tambahan pula faktor persekitaran dan bahan yang sedia ada di dalam kelas yang digunakan semasa proses simulasi dijalankan. Ini kerana simulasi hanya seolah-olah meniru situasi sebenar sesuatu peristiwa dan dibawa masuk ke dalam kelas.



Pengelolaan yang kurang baik oleh pelajar akan menyebabkan simulasi menjadi kurang berkesan dan sering kali simulasi dijadikan sebagai alat hiburan, sehingga seolah-olah ditertawakan oleh pelajar dan tujuan pembelajaran menjadi terabaikan. Pelajar kurang mengambil serius semasa proses lakonan dijalankan.



Faktor psikologi seperti rasa malu dan takut sering mempengaruhi pelajar dalam melakukan simulasi. Ini akan menyebabkan kesan lakonan dan simulasi akan menjadi kurang. Ini terutamanya kepada pelajar luar Bandar yang amat kurang terdedah dengan budaya lakonan dan akan menjadi sesuatu yang baru kepada pelajar. Kurangnya keyakinan diri pelajar akan menjadikan teknik simulasi ini akan kurang menjadi dan akan timbul sedikit kucar-kacir di dalam kelas yang diajar.



Dari segi pengalaman secara individu, kejayaan menggunakan kaedah simulasi adalah bergantung kepada persiapan yang rapi. Pelajar yang lebih banyak melibatkan diri lebih banyak mendapat manfaat dan pengalaman berbanding dengan murid yang lain. Sementara pengalaman dalam kumpulan teknik ini tidak sesuai digunakan pada semua topik pengajaran tetapi hanya menjurus kepada topik-topik tertentu sahaja Bagi pelajar pendidikan khas,ianya agak sukar untuk mencapai objektif pembelajaran kerana mereka sukar untuk dikawal dan diuruskan. Tahap penguasaan yang berbeza juga menjadi kekangan utama kerana tidak boleh untuk 'synchronize' simulasi yang sama kepada semua pelajar. Pengalaman dari kumpulan lain kaedah ini melibatkan kombinasi kawasan-kawasan sekitar sekolah. Oleh itu, guru akan mengalami masalah dalam mengawal pelajar. Bagi kelas pelajar cerdas, guru mudah menguruskan mereka. Manakala, bagi kelas pelajar lemah, guru sukar untuk mengaplikasikan kaedah ini.

Oleh yang demikian, dapatlah di rumuskan bahawa teknik simulasi ini ada kelebihan dan kekurangan. Jadi guru sebagai pemudahcara di dalam kelas perlulah lebih peka dan kreatif untuk menilai setiap kebaikan dan kelemahan terhadap penggunaan teknik simulasi ini. Kebijaksanaan seseorang guru itu mengaplikasi teknik simulasi dengan setiap tajuk yang hendak hendak diajar itu amat penting untuk membantu pencapaian objektif pangajaran dan pembelajaran di dalam kelas. Kebolehan seseorang guru untuk mengendalikan kelas semasa teknik ini dijalankan juga amat berguna. Apa yang paling penting ialah kesungguhan dan komitmen yang tinggi yang perlu ditunjukkan oleh guru dan murid semasa proses pengajaran dan pembelajaran dijalankan untuk menjamin keberkesan dan objektif pengajaran tersebut boleh tercapai dan berkesan.



1 comment:

Unknown said...

terima kasih banyak membantu saya menyiapkan tugasan